Leasemaatschappijen, handelaren, garages en autodealers hebben vaak een groot aanbod in tweedehands auto’s. Van auto’s met veel kilometers op de teller tot auto’s die nog bijna nieuw zijn. De prijzen die je bij een autohandelaar betaald, liggen vaak veel hoger dan de prijs die je bij een particulier betaald. Dit kan je logisch verklaren, want een autohandelaar heeft bepaalde kosten zoals huur die een particulier niet heeft. Maar als koper moet je altijd scherp blijven. 

Extra kosten bij een dealer of garage

Om op te vallen tussen de andere aanbieders, bieden dealers of garages hun auto’s soms aan voor hele scherpe prijzen. Dit is dan vaak niet de uiteindelijke prijs die je gaat betalen voor de auto. Vaak komen hier nog afleverkosten of rijklaarmaakkosten bij. Denk hierbij aan de APK-keuring, het poetsen van de auto of een volle tank die je nog mee moet rekenen met de kosten. Ook de garantie spreekt niet altijd voor zich bij een tweedehands auto. Een autogarage die daarentegen wel auto’s tegen scherpe eindprijzen aanbiedt is RP Automotive.

De technische staat van de auto

Omdat het niet zeker is dat de auto snel verkocht wordt, geven de meeste mensen die een auto te koop gaan zetten hier vooraf niet al te veel geld aan uit. Bij goede garages en dealers wordt de auto voor de verkoop wel goed nagekeken, ze willen immers wel een goede naam en ze zouden zichzelf er mee hebben wanneer ze auto’s met een slechte technische staat gaan verkopen. 

Je kunt met ze onderhandelen over de prijs

Jij koopt waarschijnlijk eens in de paar jaar een auto, maar de autoverkoper doet dit meerdere keren per week. Hij koopt, verkoop en onderhandelt en hier is de autoverkoper dan waarschijnlijk ook goed in. Wil je toch honderd procent zeker weten dat je een goede deal krijg? Overweeg dan de onafhankelijke aankoopkeuring. Je stelt dan bepaalde gebreken aan de auto vast en op basis hiervan kan je onderhandelen over de verkoopprijs.